Hvad er det vigtigste, du vil lære dine børn?

Jeg sad fornyelig i en session med en mor, hvor vi talte lidt frem og tilbage om hendes familie. På et tidspunkt falder snakken selvfølgelig også på hende børn, hvor jeg spørger moren…

”Hvad er er det vigtigste, du vil lære dine børn?”

”Der er så mange ting” udbryder moren.

”Han skal kunne læse, regne, skrive, være god til sport, hjælpe til herhjemme, tage ansvar…”

Listen blev længere og længere, og jeg blev helt forpustet af alt det, han skulle kunne NU!

”Hmm… hvor gammel er han?” spørger jeg.

”Han er 10 år.” svarer moren.

”10 år – hvor gammel er du?”

”Jeg er 46 år” svarede moren hektisk tilbage. ”Men jeg er så bekymret for om han nogensinde får lært at læse……”

”Kan han læse?”

”Ja, men ikke godt nok og ikke hurtigt nok – det tager mindst 2 timer for ham blot at læse få linjer og jeg bliver frustreret, træt men mest bekymret” svare moren.

”STOP OP og træk vejret – bare lige et kort øjeblik…”

”Hvad er han god til?” spørger jeg tilbage og smiler til hende…

”God til?” – hun tænker så det knager. ”Han er god til matematik, hjælpe til herhjemme, tager ansvar for selv at gå i skole.” siger hun til sidst.

”Okay… er der nogen i hans klasse, der er gode til dansk, læsning m.m. som ikke er gode til alt det andet du beskriver, som han er god til?”

”Ja, han er også vildt god til engelsk…” Siger hun hurtigt.

Jeg stiller hende spørgsmålet igen. ”Er der nogle i hans klasse, der ikke kan det han kan?”

Hun smiler og griner højlydt. ”Jo, det er der da, mange af dem går ikke selv i skole, eller hjælper til derhjemme – men det er jo bare noget han gør.”

Kan du se, hvor jeg gerne vil hen? Det kunne moren godt se til sidst. Og hun blev selv overrasket over at hun ikke selv havde set sådan på tingene tidligere.

Men nogle gange skal vi bare mindes om, at tingene er OK, som de er.

For kan vi hurtigt komme til at glemme at:

  1. Vores børn har ikke den livserfaring, vi selv har – og i det her tilfælde er han jo kun 10 år gammel.
  2. Anerkende vores børn for hvem de er, og ikke for hvad de kan
  3. Have tålmodighed med det, der kan være svært for dem – måske skal de bare ikke kunne alt – det kan vi andre jo heller ikke.
  4. Lav det hyggeligt og gør noget andet end I plejer, når der f.eks. skal laves lektier, der ikke lige står højest på ønskelisten. Måske er det ok at ligge på gulvet at læse, du læser en sætning og barnet læser den næste sætning eller hvad der nu lige fungerer for jer.
  5. Hvis noget ikke virker, så gør noget andet.